WOZ waarde belasting aangifte?

Informatie en bevindingen over financiële adviseurs en banken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dennis_ying
Brons
Brons
Berichten: 45
Lid geworden op: 09-01-2011 21:10

WOZ waarde belasting aangifte?

#1 Bericht door dennis_ying » 02-03-2011 22:03

Weet hier iemand hoe het zit met de WOZ waarde van onze woning voor de belasting aangifte? Want deze is nog in aanbouw? Ik heb de belasting telefoon al gebelt maar daar wordt ik niet wijzer van. Daar heb ik verschillende antwoorde gehad, van de aankoop waarde of maak maar een schatting tot de gemiddelde waarde over het helejaar van wat er tot 2011 opgeleverd is.

Dit heb ik wel gevonden, maar daar hebben ze over de waarde op 1 jan 2009, en toen stond er nog niets.

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... en-06.html

Verder ga ik de gemeente eens bellen. Kijken of die wat hebben.
Singelkwartier 2, bouwnummer 212, Dennis en Ying

Erik en Renske
Zilver
Zilver
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-01-2011 16:34

Re: WOZ waarde belasting aangifte?

#2 Bericht door Erik en Renske » 03-03-2011 11:32

Hoi,

Een van de antwoorden die je hebt gekregen is juist, je moet de WOZ waarde van de woning zelf inschatten, Kortom het aankoopbedrag +10% is wel reeel.
Maak je vooral geen zorgen of je het juiste bedrag invult het is tot slot een [u][b]aangifte[/b][/u] die je gaat doen, de inspecteur moet de aanslag zelf vaststellen, dus zolang alles een beetje reeel is wat je invult op je aangifte krijg je er echt geen problemen mee.
Als je de VA voor 2011 gaat doen dan krijg je als reactie een voorlopige aanslag, als je wat gewijzigd wil hebben op die voorlopige aanslag dien je gewoon weer een VA in. Dit kan je eindeloos herhalen tot 31-12-2011 23:59:59...

Succes!
Erik en Renske
Singelkwartier 3 | Gratema | Bouwnummer 132 | Polluxstraat 136

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#3 Bericht door BarbaraJolanda » 03-03-2011 21:57

Het volgende moet je invullen bij je belasting aangifte

Nieuwe woning leeg of in aanbouw
Hebt u een woning gekocht die leegstond of in aanbouw was? Dan valt die woning maximaal het jaar van aankoop plus de 2 volgende jaren onder de eigenwoningregeling. Dit betekent dat u in die periode de (hypotheek)rente mag aftrekken. U moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

De woning stond leeg of was in aanbouw in de periode dat u er nog niet in woonde.

Het is de bedoeling dat deze woning in 2010, 2011 of 2012 uw hoofdverblijf wordt.

Eigenwoningforfait
Het eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde van de woning. Voor de periode dat de nieuwe woning in 2010 leegstond of in aanbouw was, is het eigenwoningforfait 0.

Mvg Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

dennis_ying
Brons
Brons
Berichten: 45
Lid geworden op: 09-01-2011 21:10

#4 Bericht door dennis_ying » 04-03-2011 11:16

En omdat je eigenwoningforfait 0 is, maakt het niet uit wat je in vult bij WOZ voor de belasting aanslag. Dat vertelde gisteren de belasting telefoon mij. Dus zoals het in aanbouw is en niet opgeleverd, voor deze periode hoef je geen WOZ waarde te hebben want is gewoon weg niet van belang.
Singelkwartier 2, bouwnummer 212, Dennis en Ying

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#5 Bericht door BarbaraJolanda » 04-03-2011 11:31

Juist ja. Hierdoor heb je meer fiscaal voordeel, immers het eigenwoningforfait is een bijtelling.

Daarnaast zijn er in het jaar van aankoop meerdere kosten aftrekbaar. In de hulp functie van het aangifteprogramma staat dit vermeld.

succes.

Mvg Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Plaats reactie

Terug naar “Adviesbureaus en banken”