Meerwerk

Hier kan je alles kwijt m.b.t. de meer- en minderwerkzaamheden.
Bericht
Auteur
BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#41 Bericht door BarbaraJolanda » 26-02-2011 14:08

Een tip voor als je vloerverwarming neemt:
Denk er heel goed over na. Het is moeilijker te regelen. De verdelers zijn best grote kasten. Ze kunnen ook veel lawaai maken. Als zo een verdeler in een kamer staat, kun je hier geen kinderkamer(bijvoorbeeld) van maken ivm geluidsoverlast.

Groetjes Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Max Verhorst
Goud
Goud
Berichten: 126
Lid geworden op: 01-12-2010 13:49

#42 Bericht door Max Verhorst » 26-02-2011 14:52

Ik heb ook een deel van de keuken tegen de muur waar standaard geen keukenaansluitingen zitten. Maar in principe heeft een oven toch alleen een stopcontact nodig? Ik zou niet weten waarom ik een extra groep nodig zou hebben.

Of zie ik het verkeerd?
Singelkwartier 2
Zietsma 211
Boreasplantsoen 82 6846 XM

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#43 Bericht door Erwin » 26-02-2011 15:07

Je hebt een extra 'groep' nodig als je met het totaal aangesloten vermogen boven de 3650W uitkomt.
Dit totaal vermogen kan bv. ook een totaal van de aangesloten apparatuur zijn, als voorbeeld koelkast en oven.
Als je het maximale vermogen-verbruik van deze twee apparaten bij elkaar optelt en je komt boven de 3650W dan heb je een aparte groep/stopcontact nodig.

Is dus een kwestie van uitrekenen wat je aangesloten wilt hebben op een groep/stopcontact.

Neem ook als voorbeeld eens een inductieplaat, deze vraagt vaak meer vermogen dan de 3650W per groep, vandaar dat voor de inductieplaat 2 aparte groepen zijn gereserveerd die gezamelijk schakelen, hiermee heb je een totale vermogen van ca. 7200W beschikbaar voor inductie. Je zal ook zien dat hiervoor een Perilex-stopcontact aanwezig is in de keuken.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

roy en kiona
Platina
Platina
Berichten: 191
Lid geworden op: 30-01-2011 11:30

#44 Bericht door roy en kiona » 26-02-2011 15:08

[quote="Max Verhorst"]Ik heb ook een deel van de keuken tegen de muur waar standaard geen keukenaansluitingen zitten. Maar in principe heeft een oven toch alleen een stopcontact nodig? Ik zou niet weten waarom ik een extra groep nodig zou hebben.

Of zie ik het verkeerd?[/quote]

Hey Max, wij hebben aan de overkant een combi magnetron en een oven + koelvries combinatie, de combimagnetron moet op 1 groep en de oven + koelvries moeten op 1 groep vandaar die extra groep.
Weet niet wat je daar allemaal hebt dus weet niet of je het verkeerd ziet :P
Singelkwartier 3 bouwnr 150
Polluxstraat 172 6846XP Arnhem

Martijn de Jong
Brons
Brons
Berichten: 34
Lid geworden op: 08-12-2010 20:45

#45 Bericht door Martijn de Jong » 26-02-2011 17:23

Zoals Erwin ook al aangaf, kun je zelf het aantal groepen voor bijvoorbeeld een keuken uitrekenen. Controleer ook even de boeken (folders, website, catalogus) van de leverancier van de apparatuur om zo de aansluitwaarde in Watt te kunnen gebruiken bij je berekening.

Zelf heb ik aan de 'niet-standaard' keuken zijde een extra groep laten aanleggen t.b.v. een oven en een loze leiding om zelf later de kabel van de magnetron te kunnen verplaatsen (moet ook op een aparte groep).

Mocht je er echt helemaal niet uitkomen, vraag dan je keuken leverancier om hulp, of laat het mij even weten.
Singelkwartier 2 - Berlage, Thaliastraat bouwnummer 186

BobbyLianne
Brons
Brons
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-09-2010 22:15

#46 Bericht door BobbyLianne » 26-02-2011 18:05

Markwin heeft ons gezegd dat we geen extra groep nodig hebben in de meterkast.
Maar wij hebben wel aan de niet standaard muur van de keuken een kast met combimagnetron, koelkast en aparte diepvries. Op de standaardmuur hebben we de inductieplaat en afzuigkap en 2 spotjes onder een keukenkast.
Weet iemand of we dan wel of niet een extra groep nodig hebben?
Singelkwartier 2, Berlage, Bouwnummer 183

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#47 Bericht door Erwin » 26-02-2011 18:10

Kijk welke apparatuur je op welke groep je aansluit, komt het gezamelijk vermogen boven de 3650W uit dan zal je moeten overgaan op extra groepen/stopcontacten.
Bekijk dus van elke type apparatuur hoeveel vermogen deze vraagt (let op bij inductie het grootste vermogen wat vermeld staat) en bekijk dan waar je deze aansluit.
Je zal dus zelf moeten gaan berekenen of je hiermee uitkomt of niet.

De info over het vermogen kan je dus uit de specificaties van de apparatuur lezen.

Mocht het niet lukken dan kan je twee dingen doen:
- ga met de keukenleverancier om tafel zitten en bereken dit samen uit.
- geef hier aan wat je aansluit en op welk stopcontact/groep, misschien dat ik of andere je hierin behulpzaam kunnen zijn.

Eerlijk gezegd behoort de keukenleverancier jullie dit wel te vermelden omdat je dat moet weten i.v.m. met het montagewerk wat er bij komt kijken.

Even een idee m.b.t. jullie opzet:

[u]Niet standaard muur:[/u]
- combi-magnetron;
- koelkast
- diepvries
Lijkt mij twee groepen, is geschat want ik weet de aansluitwaarde niet.

[u]Standaardmuur:[/u]
- Inductieplaat
- Afzuigkap
- spotjes
Hiervoor zijn de voorzieningen al aanwezig, Perilex voor de inductie (zijn al twee groepen), stopcontact voor de afzuigkap is al aanwezig en voor de spotjes die kan je overal wel op aansluiten (vermogen is laag)
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Martijn de Jong
Brons
Brons
Berichten: 34
Lid geworden op: 08-12-2010 20:45

#48 Bericht door Martijn de Jong » 26-02-2011 19:54

Als aanvulling op de reactie van Erwin;
Mocht je inductieplaat een totaal aansluitvermogen hebben van meer dan 7300 Watt, dan is hier een perilex aansluiting van 1 x 400V nodig (ook wel krachtstroom genoemd) (i.p.v. de standaard perilex 2 x 230V). Tevens moet er dan een Meterkast in 3-fase worden geplaatst.
Singelkwartier 2 - Berlage, Thaliastraat bouwnummer 186

bojesse
Brons
Brons
Berichten: 24
Lid geworden op: 11-02-2011 20:12

#49 Bericht door bojesse » 26-02-2011 20:45

Klopt wat betreft de krachtstroom voor de inductieplaat met vermogen boven 7300W gelukkig wisten wij voor we naar koperkeus gingen al dat de inductie plaat die wij willen hier bovenkomt. Konden dus gelijk doorgeven dat we krachtstroom nodig hebben.
Maaike, Richard, Bodie en Jesse
Bouwnummer 193 (Berlage)
Thaliastraat 157

Max Verhorst
Goud
Goud
Berichten: 126
Lid geworden op: 01-12-2010 13:49

#50 Bericht door Max Verhorst » 26-02-2011 22:03

Hm, dat zijn wel interessante zaken allemaal, die berekening moet ik ook maar eens maken...

Ik heb aan de 'standaard' kant:

- Inductieplaat (80cm)
- Vaatwasser
- Koel-/vriescombinatie
- Afzuigkap

En aan de 'niet standaard' kant:

- Oven

Niet echt veel bijzondere dingen dus. Ik verwacht echter dat de wandcontactdoos aan de 'niet standaard' kant op dezelfde groep zit als de wandcontactdozen aan de 'standaard' kant. In dat geval is het vaatwasser + koel-/vriescombinatie + afzuigkap + oven. De kans is wel behoorlijk reëel dat dat samen boven de 3650 Watt uitkomt...
Singelkwartier 2
Zietsma 211
Boreasplantsoen 82 6846 XM

Plaats reactie

Terug naar “Kopersbegeleiding”