Notaris

Heb je algemene vragen over het Singelkwartier stel ze dan hier.
Bericht
Auteur
MarlijnIngrid
Goud
Goud
Berichten: 105
Lid geworden op: 07-09-2010 11:04

#21 Bericht door MarlijnIngrid » 08-09-2010 11:47

Ik zal eens informeren bij een bevriende notaris of dit überhaupt nog kan worden gewijzigd zo nadien..
Volgens mij is in eerste instantie het koopcontract leading, echter ontbreekt bij mij die inhoudelijke kennis.
Ingrid & Marlijn | Singelkwartier 1 | Kropholler 82 | Euterpestraat 5

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#22 Bericht door BarbaraJolanda » 08-09-2010 11:55

[quote="MarlijnIngrid"]Ik zal eens informeren bij een bevriende notaris of dit überhaupt nog kan worden gewijzigd zo nadien..
Volgens mij is in eerste instantie het koopcontract leading, echter ontbreekt bij mij die inhoudelijke kennis.[/quote]

Ik ga de VEH ff bellen met deze vraag.
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Ronald
Platina
Platina
Berichten: 165
Lid geworden op: 07-09-2010 10:40

#23 Bericht door Ronald » 08-09-2010 12:02

Ik heb net even in de akte van levering doorgelezen en daarin staat niets over een anti-speculatiebeding.
Misschien dat de notaris vanmiddag er mee komt aanzetten.
Kwartier 1 - Dudok - bouwnummer 57

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#24 Bericht door BarbaraJolanda » 08-09-2010 12:14

Ik heb de VEH gebeld, ik wordt vanmiddag teruggebeld door een juridisch adviseur. Ik houd jullie op de hoogte.
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#25 Bericht door BarbaraJolanda » 08-09-2010 12:15

[quote="Ronald en Yvette"]Ik heb net even in de akte van levering doorgelezen en daarin staat niets over een anti-speculatiebeding.
Misschien dat de notaris vanmiddag er mee komt aanzetten.[/quote]

Dus er staat nergens vermeld dat indien je de woning binnen 5 jaar verkoopt je een x bedrag moet betalen?
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Ronald
Platina
Platina
Berichten: 165
Lid geworden op: 07-09-2010 10:40

#26 Bericht door Ronald » 08-09-2010 12:20

Nee staat er niet in.

Toen we het koopcontract kregen hadden wij hier ook nog na gevraagt of er zoiets inzat maar de makelaar zei dat dit niet het geval is en dat we de woning konden verkopen wanneer wij wouden.
Kwartier 1 - Dudok - bouwnummer 57

MarlijnIngrid
Goud
Goud
Berichten: 105
Lid geworden op: 07-09-2010 11:04

#27 Bericht door MarlijnIngrid » 08-09-2010 12:38

Ik heb even gebeld met een bevriende notaris. Zij heeft voor ons ook de koop- en aannemingsovereenkomst doorgelezen en geeft het volgende aan:

[i]"Wat betreft het anti-speculatiebeding... Heb ik nergens voorbij zien komen! Als je er niet voor getekend hebt, kunnen ze het ook niet opleggen. Ik vind het een beetje een vreemd verhaal.. Meestal wordt zo'n beding opgenomen voor woningen in de sociale sector. Deze worden dan namelijk aangeboden tegen een lagere prijs, zodat meer mensen in staat zijn om een woning te kunnen kopen. Op deze woningen wordt dan vaak een anti-speculatie beding gelegd. Misschien dat het voor andere kopers, met een ander woningtype anders is. Niet alle woningen hebben dezelfde voorwaarden namelijk.. Ik zou het gewoon aan aannemer/notaris vragen. Weet je waar je aan toe bent. Nogmaals ik vind het een vreemd verhaal!" [/i]

Het zou dus kunnen zijn dat het per woningtype verschillend is. Zoals ik hieruit opmaak geldt het voor onze woning (type Kropholler) in ieder geval niet en kunnen ze het ook niet achteraf nog opleggen, daar het niet in de koop- en aannemingsovereenkomst stond en dit al door de verschillende partijen is ondertekend. Nogmaals wij hebben nog geen akte van levering van de notaris en kunnen dus zelf niet zien of daar verschillen in zijn.
Ingrid & Marlijn | Singelkwartier 1 | Kropholler 82 | Euterpestraat 5

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#28 Bericht door Erwin » 08-09-2010 13:12

Ook ik heb de papieren er eens op nageslagen en ook deze bepaling staat er niet in (makelaar is Strijbosch Teunissen)
Op 21 juli 2010 kregen wij een schrijven van de notaris en hierin werd duidelijk gemaakt dat deze bepaling niet in de koopovereenkomst was opgenomen, dit wordt dus gecorrigeerd door deze bepaling in de akte van levering op te nemen.

Kort gezegd betekent dat dus:
Om handel te voorkomen van de woningen is/wordt deze anti-speculatie verplichting opgenomen die wordt aangeduid als MGE bepaling.
Houd in dat bij verkoop binnen de vijf jaar een verplichting bestaat om een xxx bedrag in een door de woningbouwcorporaties aangehouden fonds te storten.
Na deze vijf jaar vervalt deze bepaling.

Hoe dat nu precies zit binnen deze vijf jaar als je een gedwongen verkoop krijgt is mij niet duidelijk, en dan bedoel ik bv. na een eventuele scheiding/overlijden waarbij de achterblijver het huis niet kan opbrengen.

Vreemd is wel dat ten tijde van het tekenen van de koopovereenkomst er niets meer gewijzigd mag worden aan dat koopcontract (wat normaal is) en aangezien ze het niet meer kunnen wijzigen plaatsen ze deze bepaling dus nu in een akte van levering.

Ik zal dat nog eens navragen, zodra ik een antwoord heb zal ik deze hier vermelden.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#29 Bericht door BarbaraJolanda » 08-09-2010 13:18

Ik heb net contact gehad met VEH. Ik wordt vanmiddag teruggebeld door een Juridisch medewerker. Ik vraag me ook af of ze dit achteraf mogen toevoegen aan de akte van levering. Zo kan ik ook nog wel een paar bedingen bedenken die ik er dan in wil hebben.
En het frapante is, dat ik de MGE voorwaarden nog niet heb ontvangen van de notaris. Want zoals Erwin zegt, indien je gaat scheiden en geen van beide kan de woning op zijn/haar of zijn/haar (doorhalen wat niet van toepassing is hahaha) naam krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Melvin
Goud
Goud
Berichten: 138
Lid geworden op: 07-09-2010 11:09

#30 Bericht door Melvin » 08-09-2010 13:49

Het beding valt onder de wettelijke regeling van het boetebeding, artikel 6:91-94 van het Burgerlijk Wetboek. Alles in redelijkheid en billijkheid. Zoals ik het interpreteer geldt bij een scheiding, overlijden of onteigening andere voorwaarden.
Melvin, Amy en Kian - Singelkwartier 1- bouwnummer 72

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”