Stadsverwarming

Informatie over het Singelkwartier.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vir&Ell
Zilver
Zilver
Berichten: 84
Lid geworden op: 07-09-2010 14:03

Stadsverwarming

#1 Bericht door Vir&Ell » 25-10-2010 19:52

Hallo allemaal,

We krijgen straks stadsverwarming nu heb ik gehoord dat dat ''veel'' duurder is.. Weten jullie daar meer van? of hebben sommige van jullie dat misschien nu ook?

[color=red][b]Mod: topic verplaatst, betreft namelijk voor heel Schuytgraaf.[/color][/b]

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#2 Bericht door Erwin » 25-10-2010 20:02

Wat betreft de kosten, daar zal op zich wel wat verandering in komen.
NUON wordt de leverancier van de stadsverwarming en electriciteit, gasvoorzieningen zijn hier dus niet meer van toepassing.

Ik had ooit begrepen dat het niet zo erg veel verschil met zich mee zou brengen maar misschien dat de website van de [url=http://www.nuon.nl/producten-en-diensten/stadswarmte/]NUON -> stadsverwarming[/url] wat meer info hierover kan verschaffen.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#3 Bericht door BarbaraJolanda » 25-10-2010 20:06

http://www.gaslicht.com/energie-informa ... rming.aspx

Kijk hier eens en op consuwijzer b.v.

Groetjes Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Palantiri
Zilver
Zilver
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-09-2010 11:51

#4 Bericht door Palantiri » 25-10-2010 21:23

Momenteel heb ik stadsverwarming in Westervoort, en in de jaren 80 heb ik stadsverwarming gehad in Rotterdam. Omdat ik al vanaf 1983 een overzicht bij hou van alle vaste kosten die ik heb (verzekeringen, telefoon, energie etc.), kan ik precies zien hoeveel geld ik aan Nutsbedrijven door de jaren heen kwijt was. Daarbij valt direct op dat ik hogere energiekosten kwijt ben, als ik stadsverwarming heb.

Daarvoor zijn de volgende oorzaken aan te wijzen:
In Rotterdam had ik een oud systeem dat gebruik maakte van verdampingsmeters. Per blok werd de geleverde energie gemeten en dat werd gedeeld door het aantal verdampingseenheden. Deze waren eenvoudig te beïnvloeden door natte doeken over de verdampingsmeters te hangen. Nadat ik verhuisd ben, zijn de meters opgenomen en heb ik een eindafrekening gehad. Het huis heeft toen vervolgens een aantal maanden in de zomer leeggestaan. Toen de nieuwe bewoners hun intrek namen, hebben ze een beginstand opgenomen. Omdat ze geconfronteerd werden met een verschil, kreeg ik na maanden opnieuw een 'eindafrekening'. Reclameren hielp niet, en het bedrag was te laag om een procedure voor te starten. Maar eerlijk was het niet.
Helma, Singelkwartier 1, Van der Mey
Castorstraat 152, bouwnummer 66

Palantiri
Zilver
Zilver
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-09-2010 11:51

#5 Bericht door Palantiri » 25-10-2010 21:34

Nu heb ik weer stadsverwarming. Ook nu zijn mijn rekeningen voor energie hoger dan voor die tijd. Bij intrek in deze woning was direct te zien waaraan dat lag, ondanks het feit dat ik garantie heb dat ik evenveel per per kJ betaal als een huishouden dat op aardgas stookt. Maar een huishouden dat op aardgas stookt heeft één tarief vastrecht gas, waarmee ze zowel de warmte als het warmwater mee regelen. Bij stadsverwarming heb je 2 netwerken, namelijk een voor warm tapwater en een voor verwarming. In 1999 toen ik hier kwam wonen betaalde ik eerst 1x f 90.00 voor vastrecht gas en ging ik opeens 2x f 190.00 betalen voor vastrecht warmte en vastrecht warmwater (dus 400%!). En dat verschil wordt nergens gecompenseerd.

Hoe de stadsverwarming in de Schuytgraaf gaat werken is mij niet duidelijk. Dus ik weet ook niet of ik daar met 2x vastrecht geconfronteerd ga worden. Ik heb alleen de leiding voor warmte onder de huizen zien lopen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat die voor warmwater vanaf de straatzijde komt. Ook kan het zo zijn dat we maar een leidingnetwerk hebben, waarop zowel het warm water als de verwarming van voorzien worden. Dat zou dan betekenen dat de warmte wordt verkregen van warm drink/tapwater. Wie weet hoe dit in de Schuytgraaf zit?
Helma, Singelkwartier 1, Van der Mey
Castorstraat 152, bouwnummer 66

Singelkwartier 67
Zilver
Zilver
Berichten: 58
Lid geworden op: 07-09-2010 10:02

#6 Bericht door Singelkwartier 67 » 25-10-2010 22:00

Wij wonen nu al in schuytgraaf en het werkt hier door middel van een warmtewisselaar. Het 'koude' drinkwater wordt in de wisselaar opgewarmd door de warm water aanvoerleiding van de stadswarmte. Je betaald dan ook alleen hiervoor vastrecht en niet voor warm tap water. Bij ons zijn de kosten hier niet veel hoger dan dat we op aardgas zouden stoken.
Castorstraat 154 6846 XB Arnhem

Melvin
Goud
Goud
Berichten: 138
Lid geworden op: 07-09-2010 11:09

#7 Bericht door Melvin » 26-10-2010 09:07

Er is een wet die zegt dat stadsverwarming niet meer mag kosten dan stoken met een gas- CV(zie ook onderstaande link)

[url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... /warmtewet[/url]
[url]http://www.nuon.nl/producten-en-dienste ... warmte.jsp[/url]

[quote="www.nuon.nl"][i]De energiebedrijven en de overheid hebben afspraken gemaakt over het tarief van stadswarmte. Voor het tarief van stadswarmte geldt Niet-Meer-Dan-Anders. Een gebruiker stadswarmte betaalt niet meer dan een gebruiker van aardgas. U betaalt dus altijd een eerlijke prijs.[/i]

[i]De energiebedrijven berekenen het tarief van stadswarmte met behulp van een gebruikersonderzoek. De overheid controleert dit onderzoek.

De energiebedrijven houden het onderzoek onder twee grote groepen huishoudens. Eén groep heeft aardgas. De andere groep heeft stadswarmte.[/i][/quote]
Melvin, Amy en Kian - Singelkwartier 1- bouwnummer 72

Palantiri
Zilver
Zilver
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-09-2010 11:51

#8 Bericht door Palantiri » 28-10-2010 00:34

Dank je voor de linkjes.
Op de site van de Rijksoverheid staat dat deze wet nog niet van kracht is. Hij is wel aangenomen, maar de datum waarop hij in werking treedt is nog niet bekend.
Van de site van de Nuon begrijp ik dat ze de wet wel nu al toepassen, maar daar staat deze regel in:
[quote]Het aardgastarief en het stadswarmtetarief betaan uit verbruik en vastrecht. Bij stadswarmte is het vastrecht hoger. U heeft echter geen kosten voor onderhoud en vervanging van een cv ketel.

[/quote]
Omdat ik momenteel huur had ik sowieso geen kosten voor onderhoud/vervanging cv. Maar bij de berekening van je huur, wordt hier helaas geen rekening mee gehouden. Vandaar dat ik met hogere kosten geconfronteerd wordt. In Westervoort is er een bewonersgroep van Broeklanden actief geweest om hun recht te halen bij de Nuon. Als eerste proef toendertijd koken zij nog wel op gas. De kosten van het vastrecht gas hoeven zij nu niet te betalen.

Het is wel een prettig idee, dat ik na mijn verhuizing naar de Schuytgraaf een eerlijker prijs voor stadsverwarming ga betalen, dan dat ik nu doe. Tevens begrijp ik uit de andere reactie dat we maar één keer vastrecht gaan betalen, en dat draagt bij aan het gevoel van eerlijkheid.
Helma, Singelkwartier 1, Van der Mey
Castorstraat 152, bouwnummer 66

Palantiri
Zilver
Zilver
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-09-2010 11:51

#9 Bericht door Palantiri » 13-12-2010 14:45

Dit stukje komt uit het maandblad van Vereniging Eigen Huis.

[url=http://postimage.org/image/16m2r0bc4/][img]http://s4.postimage.org/16m2r0bc4/IMG_0001.jpg[/img][/url]
Helma, Singelkwartier 1, Van der Mey
Castorstraat 152, bouwnummer 66

Plaats reactie

Terug naar “Schuytgraaf - Singelkwartier”