Rookmelders houden bewoners Schuytgraaf uit slaap

Zijn er zaken die je bespreekbaar wilt maken maar je kan geen goede categorie vinden, plaats ze hier.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Melvin
Goud
Goud
Berichten: 138
Lid geworden op: 07-09-2010 11:09

Rookmelders houden bewoners Schuytgraaf uit slaap

#1 Bericht door Melvin » 15-09-2010 12:51

Hoi buurtjes,

Lees het [url=http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -slaap.ece]bericht[/url] wat De Gelderland publiceert. We zijn dus gewaarschuwd :wink:
Melvin, Amy en Kian - Singelkwartier 1- bouwnummer 72

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#2 Bericht door Erwin » 15-09-2010 13:03

Leuk bericht en wel te verwachten.

Zelf zit ik in deze branche (alleen voor grotere installaties) en het is logisch dat er een noodstroomvoorziening in de melders dient te zitten.
Als de 230V uit valt behoren de melders, conform de normen en voorschriften, een minimale tijd door te werken.
Gemiddeld dient een back-up-batterij om de 5 jaar vervangen te worden, dus dat kan volgens mij wel kloppen met de tijd dat deze woningen zijn opgeleverd.

Wel vind ik dat deze informatie aan de bewoners verstrekt moet worden, men kan niet verwachten dat iedereen hiervan op de hoogte is.

Ik vind het wel leuk om te lezen in ieder geval.

[i]Leuk item: tijdens de eerste gesprekken met de makelaar heb ik ze gewezen op het ontbreken van een rookmelder op de zolder, alleen op de begane grond en 1e verdieping was er één aanwezig.
Nee, dat hoefde niet volgens hen maar ze zouden het navragen, op de daaropvolgende tekeningen stond er ineens wel een rookmelder op de zolder bijgetekend.[/i]
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#3 Bericht door BarbaraJolanda » 15-09-2010 13:33

Hahahah Geweldig artikel.
Wij kregen idd ook nieuwe tekeningen omdat er een puntje (lees rookmelder) op zolder was geplaatst. En niet iedereen is op de hoogte van de mogelijkheden en technische specificaties van zo'n rookmelder.
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Michel & Shanna
Brons
Brons
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-08-2010 17:09

#4 Bericht door Michel & Shanna » 15-09-2010 15:51

Stukje uit het artikel over de rookmelders:

Omdat het een nieuwe wijk is, hebben de meeste mensen nog niet zo veel sociale contacten. Ze horen het niet van hun buren of in de rij bij de supermarkt."

Hahaha Gelukkig hebben wij daar in deze wijk geen last van, leve het forum!!
:lol:
Gr.
Singelkwartier 1 v/d Mey, Castorstraat 140, 6846XB.

Gast

#5 Bericht door Gast » 15-09-2010 15:57

Een troost, zolang er 220-230V opstaat, loopt de 9V batterij nagenoeg niet leeg.
Tip: plak een sticker op de batterij met datum erop, dan weet je altijd hoelang het er al in zit....
:P

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#6 Bericht door Erwin » 15-09-2010 16:07

Kleine aanvulling, ook al staat er 230V op dan loopt de batterij wel iets leeg.
De rookmelder controleert zelf de status van de batterij en als deze beneden de norm ligt/komt m.b.t. de capaciteit van de batterij dan geeft deze een melding.

De batterij dient een percentage aan capaciteit te hebben om voor een bepaalde tijd de spanning te kunnen blijven voeren tijdens een netuitval, als deze onder de bepaalde norm komt dan geeft die een melding. Wilt niet zeggen dat de batterij leeg is maar deze voldoet niet meer om bv. een aantal uren de rookmelder te kunnen blijven voeden en dat is wat de norm NEN2555 voorschrijft.

Hé, nu zit ik weer werk met privé te combineren.

Wel een goede tip trouwens van die sticker, die gaan we doorvoeren.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Vir&Ell
Zilver
Zilver
Berichten: 84
Lid geworden op: 07-09-2010 14:03

#7 Bericht door Vir&Ell » 15-09-2010 18:07

Ik weet niet zoveel van rookmelders maar het is toch zo dat als de batterij op is hij gaat piepen en je er een nieuwe in moet stoppen? Zou ook wel een alarm willen hebben voor inbrekers maarja dat is zo duur..

Gast

#8 Bericht door Gast » 15-09-2010 18:43

Erwin,

Je hebt helemaal gelijk. Ook al staat er 230 op, leeg lopen zal ie........... :lol:

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#9 Bericht door Erwin » 15-09-2010 18:52

[quote="Vir&Ell"]Ik weet niet zoveel van rookmelders maar het is toch zo dat als de batterij op is hij gaat piepen en je er een nieuwe in moet stoppen? Zou ook wel een alarm willen hebben voor inbrekers maarja dat is zo duur..[/quote]

Klopt helemaal, zodra de batterij op is gaat die piepen, dit geldt zowel voor de 'Gamma' rookmelders als wel de professionele rookmelders die tegenwoordig standaard in de nieuwbouwwoningen worden geplaatst. Het principe is en blijft hetzelfde.
Normaal gesproken dien je de rookmelders om een bepaalde tijd zelf te testen of deze nog functioneert, ik adviseer zeker om dit wel te doen.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#10 Bericht door BarbaraJolanda » 15-09-2010 19:18

En dan bedoelt Erwin niet dat je wat in de fik moet steken in je huis om hem te testen of zoals onze huidige buurvrouw het doet: die belt bij ons aan dat de rookmelder het niet doet want ze is aan het koken en dan gaat hij altijd af en er zitten net nieuwe batterijen in. Hoe kan dat?

Er zit een testknopje op buurvrouw. Lol
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”