Afvalverwerking, hoe is dat geregeld in de Schuytgraaf?

Bericht
Auteur
Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

Afvalverwerking, hoe is dat geregeld in de Schuytgraaf?

#1 Bericht door Erwin » 10-09-2010 10:07

Er zijn nogal wat vragen over de afvalverwerking in de Schuytgraaf, ik heb dit even opgezocht en zie hieronder een uitleg:

Binnen Schuytgraaf wordt de afvaldienst verzorgd door SITA. Door groente-, fruit-, en tuinafval (GFT-afval), papier, karton en glas te scheiden, helpt u het milieu minder te belasten. Gescheiden afval wordt weer geschikt gemaakt voor hergebruik.

Laagbouwwoningen in Schuytgraaf krijgen twee minicontainers. Een groene GFT-container en een grijze container voor restafval. De containers worden om de week op donderdag geleegd. In de even weken wordt de grijze container geleegd en in de oneven weken de groene. Op de Afvalwijzer van SITA staan alle regels op afvalgebied op een rij. U krijgt deze Afvalwijzer bij oplevering van uw woning en daarna elke jaar via de gemeente Arnhem.

[b]GFT afval[/b]
De groene container is voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval. Het gaat om klein (geknipt) tuinafval. De grote stukken moet u als grof vuil beschouwen. De groene container wordt in de oneven weken op donderdag geleegd.

[b]Restafval[/b]
In de grijze container hoort restafval. Dat is het afval dat overblijft nadat u het papier, glas, textiel en andere soorten afval gescheiden hebt weggegooid. De grijze container wordt in de even weken op donderdag geleegd.

[b]Oud papier[/b]
Alleen in de reeds naar Gemeente Arnhem overgedragen wijken komt SITA het oud papier in Schuytgraaf ophalen op de 4e donderdag van elke maand. U moet het papier gebundeld of in dozen langs de doorgaande weg aanbieden, bij voorkeur naast de containers die u reeds geplaatst heeft en zo niet op de containerverzamelplaatsen. Dit geldt inmiddels voor alle wijken in Schuytgraaf.

[b]Glas en textiel[/b]
In Schuytgraaf bevinden zich nog geen glas- en textielcontainers.

[b]Grondcontainer[/b]
Als u tuin- of kleigrond over heeft, kunt u gratis gebruik maken van de grondcontainer van GEM Schuytgraaf. Deze is te bestellen via info@schuytgraaf.nl of aan de balie van het informatiecentrum. De grondcontainer moet minimaal drie werkdagen vooraf besteld worden. Er zijn 4 grondcontainers beschikbaar. Het kan dus voorkomen dat de grondcontainer al bezet is. Op tijd reserveren is daarom aan te raden.

De grondcontainer wordt zo dicht mogelijk geplaatst bij de woning van de aanvrager. De container wordt op vrijdag gebracht en op maandag weer opgehaald.

[b]Grof huisvuil[/b]
Vooral na een verhuizing hebben mensen vaak veel afval. U kunt dit grofvuil zelf wegbrengen naar een afvalbrengstation. De dichtstbijzijnde locatie is Afvalbrengstation Zuid op Industrieterrein de Overmaat 17. Maar u kunt uw grofvuil ook gratis aan huis laten ophalen. Hiervoor neemt u contact op met de SITA servicelijn op telefoonnummer: 026 – 446 04 90. Het grofvuil wordt binnen vier werkdagen opgehaald.

[b]Puinafval[/b]
Puinafval is geen grofvuil omdat dit niet brandbaar afval is. Puinafval kan tot 0,5 m3 gratis worden weggebracht naar een afvalbrengstation van SITA. Maar u kunt ook een afzetcontainer bestellen bij SITA. Een container van 4m3 kost € 112,50 en een container van 6m3 kost € 155,-. Afzetcontainers kunt u twee werkdagen van te voren bestellen via het speciale SITA telefoonnummer 026 – 319 64 21.

[b]SITA servicelijn[/b]
Voor vragen over afvalverwerking kunt u bellen met de SITA servicelijn op 026 – 446 04 90. Ook als u wilt dat uw grof huisvuil gratis wordt opgehaald, kunt u dit nummer bellen.

Bron: [url]http://www.schuytgraaf.nl[/url]
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Gast

#2 Bericht door Gast » 10-09-2010 13:44

Kijk dat is nog snel info verzamelen.

Twee minicontainers ---> dat zal vwb de huishoudens met kinderen wellicht te klein zijn. En niet te vergeten al die kattenbakken die nog hier en daar geleegd moeten worden. Ook dit verdwijnt in de grijze Kliko.

Wellicht kun je bij de gemeente ook een grotere aanvragen...
Antwoord:
Omruilen minicontainer
Er zijn groene en grijze minicontainers met een inhoud van 140 en van 240 liter. Wilt u een minicontainer in een andere maat, dan kunt u dit aanvragen bij SITA, tel. (026) 4 460 490. De kosten voor het omruilen bedragen 22 euro. Omruilen van groot naar klein en omruilen binnen een half jaar na verhuizing is gratis. Zie: [url]http://www.arnhem.nl/piga_deeplink.jsp? ... rnet&mode=[/url]

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#3 Bericht door Erwin » 10-09-2010 13:54

Op dit moment hebben wij ook deze twee kliko's en ons gezin bestaat uit 4 personen en huisdieren.
Aangezien we het plastic hier ook scheiden hebben we dus ruim voldoende aan de voorgeschreven kliko's.
Tot op heden hebben we hier geen problemen mee gehad, alleen als je een keer de kliko aan de straat vergeet te zetten, ja...dan moet je twee weken wachten.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Vir&Ell
Zilver
Zilver
Berichten: 84
Lid geworden op: 07-09-2010 14:03

#4 Bericht door Vir&Ell » 10-09-2010 16:03

Jammer dat we niet zo'n ondergrondse bak krijgen. Heb je geen last van maaien in kliko's van de zomer?

Ronald
Platina
Platina
Berichten: 165
Lid geworden op: 07-09-2010 10:40

#5 Bericht door Ronald » 10-09-2010 16:16

Ik ben blij dat we niet zo'n ondergrondse bak krijgen. Dit hebben wij nu ook.. De "laad klep" is vaak te smerig om aan te pakken. en meestal heb je 1,5 lading aan afval dus je bent dan ook duurder uit.
en we zijn meestal ook het pasje kwijt (maar dat ligt denk ik meer aan ons :p) en bij ons moet je een stukje lopen na de ondergrondse bak. dus ook in de regen :(
daarom ben ik blij dat we een kliko krijgen

groetjes
Ronald
Kwartier 1 - Dudok - bouwnummer 57

Amy
Zilver
Zilver
Berichten: 50
Lid geworden op: 08-09-2010 10:14

#6 Bericht door Amy » 10-09-2010 17:02

Nee dat valt mee. Soms hebben we er wel last van en dan denk ik, ik gooi er gloor overheen en dan zijn ze weer weg. (maar wij hebben dan ook vaak 5 poepluiers per dag)

Ook hebben ze in Arnhem dat je tegen betaling(soort van abonnement) elke keer na het legen je bak kan laten staan en die wordt dan gereinigd.
Kan handig zijn maar kost iets van 30,- per maand.
Wel heb je ook grote vuilniszakken die ook in de kliko passen. Dan blijft deze een beetje schoner :wink:
Amy, Melvin en Kian
nr 072

Vir&Ell
Zilver
Zilver
Berichten: 84
Lid geworden op: 07-09-2010 14:03

#7 Bericht door Vir&Ell » 10-09-2010 17:53

In Arnhem is het geloof ik wel zonder pasje zo'n afvalbak. Dat die handgreep vies is weet ik dan weer niet:P. Ik werkte eerst in een keuken en toen moesten we altijd eten weggooien in een kliko en die stond ook nog eens in de zon dus helemaal vol met maaien dus ik dacht ik neem nooit een kliko maar nu heb ik dus geen keus :P. Maar voor die 30 euro maakt ik hem zelf wel schoon we willen toch een buitenkraan.

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#8 Bericht door Erwin » 10-09-2010 18:04

Het enige pasje wat we hier in Arnhem hebben is die van het afvalstation, hier zijn geen kosten aan verbonden en behoren bij de woning.
Deze pasjes zullen, vermoed ik, automatisch toegestuurd worden. Hiermee kan je max. 6x per jaar afval wegbrengen naar het afvalstation, lijkt mij geen oplossing als je een vuilniszak wilt weggooien.

Wat betreft het schoonmaken van de kliko's, wij hebben dit ooit eens laten doen en dus hiervoor getekend.
Nou, echt een afrader hoor. Bakken werden niet altijd goed schoongemaakt en als je er vanaf wilt dan dien je een aangetekend brief te versturen voor de opzegging.
Alleen het goede adres vinden was al een uitdaging.

Net zoals Vir&Ell al schreef, gewoon even zelf schoonmaken.
We hebben niet voor niets een buitenkraan van Eur. 455,= genomen, dan mag die zich ook gaan bewijzen.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Vir&Ell
Zilver
Zilver
Berichten: 84
Lid geworden op: 07-09-2010 14:03

#9 Bericht door Vir&Ell » 10-09-2010 19:12

Maar mag je in Arnhem niet kiezen of je zakken wilt of een kliko hier is dat namelijk wel zo..

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#10 Bericht door Erwin » 10-09-2010 19:40

Nee, hier heb je geen mogelijkheid om te kiezen, je krijgt per woning 2 kliko's (groen en grijs) en vaak ook een kleine rode chemisch afvalbakje.
Tevens krijg je dan een pasje per woning voor afvalstation.

Ik weet niet of het al voor Schuytgraaf geldt maar waar we nu wonen (De Laar Oost) hebben we ook plastic-inzamelen. Je kan gratis zakken halen / bestellen waar je het afvalplastic in kan doen, deze worden één keer in de maand opgehaald, geldt trouwens ook voor het papier.

Ik heb even gezocht en een lijst gevonden waar ze in Arnhem het plastic ophalen en de postcode staat er wel bij (Schuytgraaf heeft namelijk 6846....)
[url]http://www.zakkenbestellen.nl/fileadmin ... eenten.pdf[/url]

Dus we kunnen er van uitgaan dat het plastic verzameld kan worden en apart opgehaald worden, dit scheelt enorm veel ruimte in de grijze bakken.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Plaats reactie

Terug naar “Afvalverwerking”