Kopers/bewonersvereniging Singelkwartier

Vind hier alles over diverse verenigingen die te maken hebben met de woningen.
Bericht
Auteur
Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

Kopers/bewonersvereniging Singelkwartier

#1 Bericht door Erwin » 05-09-2010 22:19

Voor vele andere delen van de Schuytgraaf zijn kopers/bewonersverenigingen opgezet, deze dienen voor de belangen van de bewoners van het betreffende wijkdeel.

Mijn kennis hiervan is zo goed als nihil en ik (en misschien meerdere personen) zou graag wat meer te weten willen komen over een kopers- of bewonersvereniging.
Bijvoorbeeld:
- Wat is het verschil tussen een kopers- en bewonersvereniging?;
- Wat houd dit nu precies in;
- Wie zet dit nu op, de bewoners zelf of wie?

Dus wie kan in dit topic wat meer informatie verstrekken hierover?
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Ronald
Platina
Platina
Berichten: 165
Lid geworden op: 07-09-2010 10:40

#2 Bericht door Ronald » 09-09-2010 11:49

Ik heb een korte samenvatting gevonden wat het verschil is tussen die twee

•De Bewonersvereniging is er voor alle bewoners in de wijk. Huiseigenaar of huurder, dat maakt geen verschil. De vereniging organiseert activiteiten voor alle bewoners. Ook bewaakt zij bewonersbelangen als het gaat om de inrichting van de wijk.
•De kopersvereniging begeleidt (aanstaande) eigenaren van woningen. Dat doet zij door afspraken te maken met aannemers en bedrijven die diensten kunnen leveren.


Wat ik zelf verder wel weet is dat het de keuze is van de bewoners of ze zo'n vereniging willen opzetten.
Een kopersvereniging is opzich wel handig als je gedeelde ruimtes hebt. denk dan aan een flatgebouw (entree, dak, trappenhuis etc). Dit heeft dan weer als voordeel dat je gezamelijk per maand geld inlegd voor bijvoorbeeld onderhoud/schoonmaak

Als je een vereniging wil opzetten kun je dat onderling met de buurtbewoners regelen, maar je kunt het ook registreren bij de KVK. dit heeft dan het voordeel voor BTW aftrek.
Maar registreren bij KVK zijn natuurlijk weer kosten aan verbonden en moet je ook een boekhouding etc gaan bijhouden.

groet,
Ronald
Kwartier 1 - Dudok - bouwnummer 57

Vir&Ell
Zilver
Zilver
Berichten: 84
Lid geworden op: 07-09-2010 14:03

#3 Bericht door Vir&Ell » 15-09-2010 23:06

Scheelt wel dat wij alleen een nieuwe parkeerplaats hebben:P misschien moeten we dat wel schoonmaken maar dat vind ik niet zo erg om zelf te doen. Jullie wel?

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#4 Bericht door Erwin » 15-09-2010 23:12

Ik vind het niet erg als je die van ons wilt doen hoor, of begrijp ik je nu verkeerd? :wink:

Voor wat betreft de parkeerplaats, dat doen we wel een keer bespreekbaar maken als we er eenmaal gesetteld zijn.
Dat het nodig is kan ik mij wel voorstellen maar gezamelijk komen we er wel uit.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Ronald
Platina
Platina
Berichten: 165
Lid geworden op: 07-09-2010 10:40

#5 Bericht door Ronald » 21-09-2010 12:56

De binnenplaats bevat volgens mij buiten parkeerplaatsen ook nog een stukje groen voorziening?

groet,
Ronald
Kwartier 1 - Dudok - bouwnummer 57

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#6 Bericht door BarbaraJolanda » 21-09-2010 19:06

Dat klopt. Je bent 1/33 eigenaar van de hele binnenplaats. Daar zijn we allemaal ook verantwoordelijk voor. En tzt komt dat wel aan de orde om het eea te regelen. Ik ben Daar in iig voorstander van
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#7 Bericht door Erwin » 21-09-2010 20:05

Dit wordt tijdens het tekenen bij de notaris verduidelijkt, de gehele binnenplaats incl. parkeerplaatsen, groenstroken, wandelpaden e.d. zijn voor 1/33e deel van je eigen. Hiervoor zullen we gezamenlijk wat af moeten spreken maar het lijkt mij beter om dat te doen als we er eenmaal zitten. Ook het schoonhouden van de hemelwaterafvoer is voor onszelf.

Maar zoals ik al schreef, de notaris legt dit allemaal uit.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#8 Bericht door BarbaraJolanda » 03-02-2011 22:06

Hallo allemaal,

Zoals in de 1e bewonersbijeenkomst is gemeld, zal er een stichting/verengiging moeten worden opgericht voor het gezamelijk eigendom, de binnenplaats. Wij moeten met zijn allen de elektriciteit, onderhoud etc betalen.

De oplevering zal hopelijk met 3 maanden gaan plaatsvinden, dus het lijkt mij verstandig om hier afspraken over te gaan maken.

Wie heeft er ideeen?

Groetjes Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#9 Bericht door Erwin » 04-02-2011 09:50

Het zal t.z.t. wel ter sprake moeten komen maar aan de ene kant vind ik wel dat we wat meer begeleiding hierin hadden mogen hebben.
Meerendeels zal nu voor het eerst te maken krijgen met zo'n vereniging en het is begrijpelijk dat vele mensen dit onbekend voorkomt.

Ik vraag mij alleen af, welke instantie zou ons hierin kunnen informeren?
Wat meer achtergrondinformatie zou niet weg zijn lijkt mij.

Ook lijkt het mij handig om een eerste bijeenkomst te gaan plannen zodra de woningen van SK1 zijn opgeleverd en men deze heeft betrokken.
Op deze manier is iedereen aanwezigen valt niemand buiten de boot, even rekening gehouden met de bewoners die verder weg wonen dan een paar kilometertjes.
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#10 Bericht door BarbaraJolanda » 04-02-2011 10:51

Vereniging Eigen Huis kan hierin wel helpen denk ik. Maar op het moment dat de woningen opgeleverd zijn, moet de vereniging er al zijn. Deze moet ingeschreven worden bij de KVK en er moet een rekening geopend worden op naam van. Dit is geen vrijblijvendheid maar een verplichting.

Misschien dat de koperskeus ook nog wat info heeft.
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Plaats reactie

Terug naar “Verenigingen”