Kopers/bewonersvereniging Singelkwartier

Vind hier alles over diverse verenigingen die te maken hebben met de woningen.
Bericht
Auteur
Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#11 Bericht door Erwin » 04-02-2011 13:50

Vandaag heb ik voor dit gevalletje even gebeld om wat informatie te verkrijgen m.b.t. de vereniging die hiervoor nodig is.

Eerst gebeld met de VPA (Markwin Evers) en hem het gevalletje uitgelegd, hij kon mij hier verder niet mee helpen.
Ook hij had op de bijeenkomst hierover gehoord dat dit opgezet moest worden en dat de projectontwikkelaar hier ook niets mee zou doen, dit zou dus vanuit de bewoners zelf geregeld moeten worden.
Aangezien niet iedereen helder heeft over het hoe en wat ben ik verder gaan bellen.

Nu dus de makelaar gebeld (Strijbosch Thunnissen Makelaars Arnhem Zuid - Maarten Muller), hier ook even dit gevalletje uitgelegd en hij begreep wat ik bedoelde en wat wij willen weten.
Op zijn verzoek heb ik hem een mail gestuurd met deze vragen en hij zou voor ons uitzoeken hoe we dit nu moeten gaan aanpakken.
Het antwoord kunnen we op korte termijn verwachten en zodra ik deze heb ontvangen zal ik dit hier weer plaatsen.

Wordt vervolgd!!
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

Melvin
Goud
Goud
Berichten: 138
Lid geworden op: 07-09-2010 11:09

#12 Bericht door Melvin » 04-02-2011 21:31

Bij mij weten moeten we een vereniging oprichten met volledige rechtsbevoegdheid (Als je een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid opricht, dan ben je als bestuurder in principe niet met jouw privé-vermogen aansprakelijk voor de verplichtingen van de vereniging). Overigens ligt hierbij de hoogste macht bij de leden/ledenvergadering.

Je zult dus het volgende moeten doen:

- naar de notaris om de akte te laten opmaken
- akte aanleveren bij KvK en de vereniging inschrijven

Hierna kun een bankrekening en de benodigde verzekeringen afsluiten. Ook moet er rekening worden gehouden met een boekhouding e.d.

Via deze [url=http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rech ... ereniging/]link[/url] kun je wat meer informatie vinden.

Mocht je hulp nodig hebben met bijvoorbeeld met uitzoeken, dan hoor ik het graag.
Melvin, Amy en Kian - Singelkwartier 1- bouwnummer 72

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#13 Bericht door Erwin » 03-03-2011 19:53

Ondertussen antwoord gekregen van de makelaar, zie quote:

[quote]Bijgaand het emailadres van de heer Henk Buijs (Hl.buijs@grevgm.nl) die ook tijdens de kopersavond e.e.a. heeft toegelicht mbt de VVE. Hij kan dit hele traject voor jullie regelen. Wellicht kunnen jullie hem een mail sturen met de vraag hoe hij jullie zou kunnen ondersteunen.[/quote]

Dit weekend zal ik eens een mailtje wagen aan deze persoon met de vraag of hij ons kan helpen/begeleiden hierin.

Wederom zal dit vervolgt gaan worden

[b]Edit: vandaag 04-03-2011 mail gestuurd, nu wachten op antwoord.[/b]
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#14 Bericht door BarbaraJolanda » 03-03-2011 21:50

we wachten het af.
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Max Verhorst
Goud
Goud
Berichten: 126
Lid geworden op: 01-12-2010 13:49

#15 Bericht door Max Verhorst » 03-03-2011 22:31

Wat is überhaupt het nut van een dergelijke vereniging? Het lijkt me enorm veel bureaucratie voor een stukje gemeenschappelijk gras...
Singelkwartier 2
Zietsma 211
Boreasplantsoen 82 6846 XM

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#16 Bericht door BarbaraJolanda » 03-03-2011 22:41

Het is een gezamenlijk eigendom. Wij zijn allemaal eigenaar voor 1/33e deel. Het is nou eenmaal in de wet neergelegd dat hiervoor een vereniging moet worden opgericht. De vereniging moet aanspraklijk gesteld kunnen worden en niet de leden met hun eigen prive vermogen.

Daarnaast zijn we allemaal verantwoordelijk voor het onderhoud van de binnenplaats.

Mvg Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Bouwnummer 86
Brons
Brons
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-09-2010 18:59

#17 Bericht door Bouwnummer 86 » 04-03-2011 08:39

En volgens mij ook voor de kosten van de electriciteit van de verlichting op de binnenplaats.

Verder moet er misschien een financiële 'pot' komen voor onderhoud/reparaties en dergelijke. (Te vergelijken met servicekosten in het geval van een appartment.)

Jolanda heeft helemaal gelijk dat een en ander wettelijk is vastgelegd. Als het goed is, is ook bij de overdracht door de notaris aangegeven dat een dergelijke vereniging moet worden opgericht.

Terzijde: Ik heb een opmerking op het forum gelezen dat VPA Kopersbegeleiding wel iets actiever zou mogen zijn in deze, die mening deel ik dus ook.
Willem / Elvira / Luna / Mia
Bouwnummer 86, Auroraplantsoen

Erwin
Forum beheerder
<b>Forum beheerder</>
Berichten: 437
Lid geworden op: 30-08-2010 19:03

#18 Bericht door Erwin » 04-03-2011 22:39

Zoals beloofd een vervolg op de mail die ik gestuurd had m.b.t. het VVE.
Het antwoord is niet het antwoord waar ik op had gehoopt.

[quote]Geachte heer Warbroek,

Ik ben degene geweest die tijdens de kopersavond enige informatie heeft gegeven.

Bijgaand treft u mijn leidraad aan.

Het is erg jammer dat de ontwikkelaar jullie niet verder helpt om e.e.a. vorm te geven. Het inschakelen van derden gaat geld kosten en nog erger er moet een opdrachtgever zijn die voor de betaling zorg draagt en met de opstart is zomaar een paar duizend euro gemoeid.

In mijn ogen had de ontwikkelaar de VvE moeten oprichten en iedereen middels de koopakte in de VvE moeten laten deelnemen.

Commercieel gezien voor ons een oninteressante zaak kost heel veel tijd en de hiermee gemoeide kosten worden slecht betaald.

Wij wensen u succes bij uw initiatieven.

Met vriendelijke groet,

Henk Buijs

GRE Vastgoedmanagement[/quote]

Bij deze mail kreeg ik nog dit document als bijlage -> [url=http://dl.dropbox.com/u/1506050/Singelk ... igheid.doc]mandelingheid.doc[/url]

Ik zal dit weekend weer even de gegevens van de projectontwikkelaar Rhynstroom er bij zoeken met wie ik ook een discussie heb gehad in het begin (we mochten de woningen niet binnen 5 jaar verkopen), eens kijken wat ik hier uit kan gaan krijgen (pfff)
Alles regelen terwijl dit voor ons geregeld had moeten worden.

[b]Edit; vanavond een mail gestuurd naar Ruben van Rhee van de RO Groep (Rhynstroom), hierin een verzoek dat hij mij volgende week belt om het e.e.a. te bespreken inzake de VVE.[/b]

Wordt [u]weer[/u] vervolgt!!
Erwin, Natasha, Ashley & Glenn
Singelkwartier 1

MarlijnIngrid
Goud
Goud
Berichten: 105
Lid geworden op: 07-09-2010 11:04

#19 Bericht door MarlijnIngrid » 05-03-2011 10:19

Voor de liefhebbers hierbij een link met veelgestelde vragen over VVE, bron: kvk.
http://www.kvk.nl/nieuwe_inschrijvers/v ... eigenaars/

Hierbij nog een link met informatie:
http://www.nhvb.com/index.php?option=co ... temid=41#3

Ik maak hieruit op dat het eigenlijk een taak is van de bouwer van het project, zie onderstaande alinea. Hoewel het in dit geval om een woongebouw gaat met meerdere appartementen, zal de verantwoordelijkheid m.b.t. een gezamenlijk parkeerterrein niet veel anders zijn.


"De initiatiefnemer tot het bouwen van een woongebouw, dit kan een aannemer, projectontwikkelaar, verhuurder, etc. zijn, laat het woongebouw ‘splitsen’in appartementen. Voor het splitsen dient het volgende te zijn geregeld:

• Het gebouw dient geschikt te zijn om in afzonderlijke eenheden te worden gesplitst (bv, er dienen gescheiden ingangen te zijn).
• Er dienen splitsingstekeningen van het gebouw te zijn.
• Er dient een taxatierapport van de waarde van de te splitsen woningen te zijn.

Voorafgaand aan de bouw maakt de notaris de splitsingsakte op. Het afgeven van een splitsingsakte betekent automatisch dat er een Vereniging van Eigenaren is, ook al weten de eigenaar dat nog niet. Dus iedere appartementseigenaar is van rechtswege automatisch lid van de vereniging van eigenaren (VvE)."


Overigens, de oprichting van een BV kost bij een notaris zo'n 1000 euro incl. Hierbij is het afhankelijk van het aantal vennoten. Bij een VVE zullen alle bewoners mede-eigenaar zijn, waardoor het in verhouding dus op zal lopen in kosten.

Wellicht goed om alvast een offerte bij een notaris op te vragen, dat kan makkelijk online dus lijkt me geen probleem. Maar misschien nog beter om eerst toch de bouwer hier op aan te spreken, immers in het contract staat wel e.e.a. opgenomen over mandeligheid maar is vervolgens niet door hen geregeld. Dat lijkt ook niet helemaal logisch.
Ingrid & Marlijn | Singelkwartier 1 | Kropholler 82 | Euterpestraat 5

BarbaraJolanda
Platina
Platina
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-09-2010 12:42

#20 Bericht door BarbaraJolanda » 05-03-2011 11:50

Is dus allemaal weer lekker vaag en iedereen wijst met het vingertje naar iemand anders.

Maar in onze situatie spreek je volgens mij. Iet over een vve, maar over een beheersvereniging. Bij een vve gaat het om appartementseigenaren.

http://www.fiduciebeheer.nl/mandelighei ... vereniging

Hier staat ook nog nuttige info. Ik ga info opvragen bij notaris van de kamp in Arnhem. Ik laat het weten.

Mvg Jolanda
Bouwnummer 75,
Boreasplantsoen 85, 6846 XL Arnhem

Plaats reactie

Terug naar “Verenigingen”